KOLIK MI STAČÍ VRAM?
VRAM (Video Random Acces Memory) v podstatě funguje na podobný princip jako operační paměť RAM. Rozdíl je ten, že VRAM ukládá data pro obraz. Účelem VRAM je zajistit plynulé zobrazování na monitoru.
Poslední dobou je více vidět, že karty předposlední generace se potýkají s nedostatkem VRAM. NVIDIA RTX 3070 Ti (8 GB) versus RX 6700 XT (12 GB) slouží jako pěkné porovnání tohoto problému. 3070 Ti s 8 GB zažívá velmi špatná 1% minima při načítání nových textur ve hře a někdy nenačte textury vůbec, zatímco krapet slabší RX 6700 XT dokáže udržet stabilnější, i když trochu menší framrate.
Kromě zvýšené poptávky po VRAM se novější grafické karty vyznačují také vyšší rychlostí paměti, což znamená, že mohou zpracovávat data rychleji. Výsledkem je plynulejší herní zážitek a méně poklesů FPS.
Stačí 8 GB VRAM?
8 GB VRAM se stalo takovým zažitým standardem a hlavně se s 8 GB setkáme u velké většiny mid - high end grafických karet. Realita je dnes taková, že 8 GB na některé tituly nemusí stačit, hlavně při hraní na 1440p. Pokud člověk chce, aby mu karta dlouho vydržela a neměl za 2-3 roky problémy s novými tituly, tak bude lepší zapřemýšlet nad investicí do karty s alespoň 12 GB. 8 GB je dnes jako minimální doporučení pro nejnovější AAA tituly. Stejně jako u naší entry level sestavy.
Statistika VRAM u uživatelů ze steam survey
Bacha na využitou a alokovanou VRAM
VRAM uchovává data, která je třeba zobrazovat na monitoru, mohou to být textury, 3D modely, stínové mapy nebo světelné mapy. Rozlišení určuje, kolik pixelů je třeba zpracovat. Například 1080p (full hd) je 1920 x 1080 pixelů, což je celkem 2 073 600 pixelů. 4k je 3840 x 2160 pixelů, celkem tedy 8,3 milionu pixelů.
Čím více pixelů potřebuje karta vykreslit, tím více VRAM potřebuje, protože se do VRAM musí uložit data pro každý pixel. Čím více pixelů, tím více dat. Proto bude 4K potřebovat mnohem více VRAM než 1080p.
Co je tedy přesně využitá VRAM? VRAM se často používá k předběžnému načtení a uchování komprimovaných textur, které jsou obecně dekomprimovány pouze jednou. Mohly by být stejně snadno uloženy v paměti RAM při mírném prodloužení doby načítání (jako například při vstupu do nové místnosti ve hře) a ve skutečnosti jsou, pokud herní engine určí, že karta nemá dostatek volné VRAM. Něco takového ale nikdy neprojeví v benchmarcích.
Využitá VRAM je část paměti, kterou hra opravdu v ten moment využívá, tedy část paměti, která momentálně slouží k načítání viditelných textur a dalších grafických dat. Alokovovaná VRAM je celková část VRAM, kterou daný proces (hra) reálně vezme. Hra si tedy aktivně volí kolik si z VRAM ukrojí jako celek, dálé z tohoto celku v reálném čase ale využívá jen část.
Rozlišení hraje velkou roli
Nejpopulárnějším rozlišením, na které se dnes hraje je 1080p. 1440p se pomalu stává novým standardem a je více dostupné. 2160p je zatím z této trojice používané nejméně. Při výběru grafické karty je potřeba nejdříve určit rozlišení, na které budeš hrát.
Statistika rozlišení u uživatelů ze steam survey
Jako extrémnější příklad tu máme test v Last of Us Part I, které je známé velkým využítí VRAM. Každopádně se jedná se vyjímku a pouze příklad extrémního případu.
1080p gaming
Nejvyužívanější rozlišení je dnes právě 1080p. 8 GB paměti by dnes na 1080p ještě stačilo ale není to moudré do budoucna. Vývoj nových her na Unreal Engine 5.1 nadále překonává minimální požadavek na 8 GB. Vývojáři, kteří používají Unreal Engine 5.1, posouvají grafiku a vzhled díky raytraycingu a více realistickými texturami, které vyžadují více paměti, aby vypadaly pěkně i v 1080p rozlišení. Proto v Entry level sestavách najdeš karty s 12 GB a více.
1440p gaming
Dříve na 1440p 8 GB VRAM stačilo. Každopádně nejnovější tituly dokazují, že 8 GB už nestačí a 12 GB je jako minimum pro 1440p.
2160p gaming
2160p je už více náročné na paměť a sptávný výběr je klíčem ke 4K. Ideální karty na 2160p, jsou například RTX 4080 nebo RX 7900 XT, které mají už 16 GB VRAM nebo více.
Co se stane, když nestačí VRAM?
V moment, kdy se překročí VRAM na grafické kartě, tak se hra snaží využít RAM pamět jako náhradu. Toto ale způsobuje poměrně velkou ztrátu výkonu a může způsobit zadrhávání, protože operační paměť je mnohem pomalejší než VRAM. RAM paměti mají už jen menší frekvenci oproti pamětím na grafické karte.Například nejnovější DDR5 RAM mají přes 4 800 Mhz, paměť na grafice - GDDR má i přes 20 000 Mhz.
Pokud dojde RAM paměť, Windows se pokusí chybějící paměť doplnit pomocí odkládacího souboru/stránkového souboru, který je umístěn na disku, což způsobí další problémy s výkonem. A opět, protože diskové úložiště je mnohem pomalejší než RAM paměť, může dojít k zadrhávání her.