JAK OTESTOVAT POČÍTAČ
ZÁKLADY TESTOVÁNÍ
Jako nejdřív je potřeba si vyjasnit, proč vůbec počítač testovat? Testování počítače může napovědět k příčíně problémů jako je přehřívání, pády her nebo programů, nestabilita systému nebo nastavení jednotlivých komponent. Zároveň testování sestavy slouží i pro sledování teplot komponent, jejich výkonu a stability.
Dalším důvodem mohou být výsledky testů. Více znalý uživatel si s komponenty ve své sestavě rád vyhraje. Na taktování komponent není nic špatně a horní hranice v žebříčcích testů je super koníček. Výsledky testů nejsou jen pro znalé uživatele. Takový výsledek více nastíní výkon jednotlivých komponent nebo i celé sestavy.
Spustit test, čekat pár minut a kouknout výsledek je bohužel trochu o ničem. Pravý význam testování není jen výsledek, je totiž důležité sledovat jak se jednotlivivé komponenty při testování chovají, zároveň je potřeba vědět, co chceme sledovat a podle toho i volit vhodný test. Takových testů a nástrojů s vysvětlením co a jak tu dnes uvidíš spousty.
"Test byl úspěšný, počítač funguje, jak má". Tato myšlenka možná napadne spousty uživatelů, avšak to není úplně pravda. Testů je opravdu spousta a každý testuje jiný typ zátěže. Například v testu Cinebench se sice testuje procesor, avšak jeho úkolem v testu je render obrázků přes všechny nebo jedno jádro, takový test ti může projít, avšak stabilita ve hře může být jiná. Dalším příkladem může být test na grafickou kartu, tenokrát Superposition , který běží na UNINGINE. Test ti může projít, každopádně v 3DMARK, kde testy běží na DirectX nebo VULKAN (základ drtivé většiny her) ti může test padat.
PŘEHLED O VŠEM, CO JE POTŘEBA
Na testování každého počítače použiváme software RivaTuner, ve kterém máme super jednoduchý profil, kde vidíme vše, co je potřeba pro základní diagnostiku. RivaTuner překrytí najdeš i u nás na webu. Instalace trvá 3-5 minut, vše se automaticky nastaví. Takové překrytí je super věc při zapnutém testu nebo hře, můžeš tak ledce sledovat stav komponent, což je velmí důležité.
Pokročilejší software na sledování komponent může být například OCCT nebo HWinfo, kde je vidět téměř vše do detailů. Takový software se hodí mít otevřený při zapnutém testu, který není přímo hra. OCCT používáme nejčastěji, jeho výhoda je i spousta testů, které jsou součástí. V OCCT je 13 různých testů do kterých patří testy na CPU, GPU, RAM a dokonce i test, který vyžije všechny komponenty na 100% za účelem sledování spotřeby.
Nejlepší na OCCT je monitoring, kde i pro pokorčilejšího uživatele je informací až až. Napětí každého komponentu, teploty, otáčky všech venilátorů, spotřeba, zátež, využití síťové karty, prostě vše, co je do základní zapojené je zde vidět.
OCCT může sloužit i jako dobrý stability testing při taktování nebo ladění komponent, zejména procesoru. Jelikož je zde spousta nastavení, pro testování stability CPU používáme následující nastavení:
MODE: EXTREME
LOAD TYPE: Variable
START AT CYCLE 1
INSTUCTION SET: AUTO
THREAD SETTING: Core Cycling
TYPE: Cycle Through All Cores
CYCLE INTERVAL: 2 Minutes
THREADS PER CORE: 2
Každé 2 minuty se testují 2 ruzné jádra při max. záteži, OCCT zároveň vypisuje chyby, které by mohly při testu nastat. Zároveň se tak otestují všechny jádra procesoru. Takových testů je v OCCT spousty a možností milion, člověk si s tím může pohrát podle sebe jak chce.
3DMARK - Testování herního výkonu
Jako další software na testing a tentokrát i honění výsledků je 3DMARK, který obsahuje 23 testů, z toho více než polovina soustředující se na herní prostředí. Příkladem může být starý dobrý Time Spy, který běží na DirectX 12 a v Extreme verzi dává i nejnovějšímu hardware stále zabrat. Trochu starší Fire Strike, bežící na DirectX 11 se už moc nepoužívá, oproti nejnovejšímu Speed Way, který se skládá pouze z testu na grafickou kartu, která má za úkol renderovat spousty stínu, odrazů (RayTraycing) a QHD textur.
Každý test v 3DMARK není totiž stejný. Některé se skládají pouze z tesu na GPU, v dalších jsou GPU a CPU testy a v některých GPU, CPU a kombinovaný test zároveň.
TIME SPY: GPU + CPU test / DirectX 12
STEEL NOMAD: GPU test / DirectX 12, VULKAN
PORT ROYAL: GPU test / DirectX 12 (RayTraycing test)
FIRE STRIKE: GPU + CPU + Kombinovaný test / DirectX 11
SPEED WAY: GPU test / DirectX 12
Na konci každého testu je výsledek, Ať už v čísle, které udává skóre a nebo i FPS. Zde je právě možnost si porovnat výkon své sestavy nebo grafické karty.
Stability testing je další součástí 3DMARK. Celkem na výběr ze 17 testů stability grafické karty. Test trvá 20 minut, grafická karta je využita na 100%. Výsledkem je Frame Rate Stability v procentech - Stabilita FPS udávána v procentech, při celém testu by FPS neměly padat, test se nesmí zasekávat, FPS by měly být po celý test stejné.
Takový test doporučujeme hlavně při změne grafické karty. Zároveň se z testu dají i pěkně vysledovat další parametry grafické karty, jako je právě teplota, frekvence nebo spotřeba.
SUPERPOSITION - DEJ KARTĚ OPRAVDU ZABRAT
Benchmark Superposition je dalším softwarem na testování výkonu a stability grafické karty. Benchmark běží na UNIGINE Engine a obsahuje 6 předem nastavených testů - v 720p, 1080p, 4K a dokonce i 8K. Takový test v 8K dá každé kartě na dnešním trhu opravdu zabrat.
K tomu je i možné zvolit, jestli benchmark poběží na DirectX nebo OpenGL, pro širší možnosti testování. Placená verze obsahuje i Stress test, kdy benchmark beží několik minut v kuse. Stejně jako u jiných testů, výsledek na konic testu je v číselném skóre a i průměrných FPS spolu s min. FPS, max. FPS a teplotou GPU.
Superposition je jako super dodatečný test, který si uživatel může rychle pustit. Takový test doporučujeme zaběhnou více než jednou, pokud jde o sledování stability a teplot - bohužel ve free verzi není stress test, kdy je karta zatížena po delší dobu, krátký test nemusí být hned přesný. Každopádně pro sledování teplot, stability FPS, frekvence a využití je Superposition dobrý nástroj.
CINEBENCH - PROCESOR SE ZAPOTÍ
Cinebench má několik verzí, nejnovější je R23 a R24. V tomto benchmarku má procesor za úkol renderovat obrázek po dobu 10 minut. Ny výběr jsou dvě možnosti - Multicore a Single core režim. Tento test ti toho o herním výkonu moc neřekne, ve hrách totiž není hlavním úkolem procesoru renderovat prostředí, to má za úkol hlavně grafická karta, avšak Cinebench je super nástroj pro zatížení proceosru na max (přes multicore režim), dají se tím tak pěkně sledovat teploty a i výkon chladiče procesoru, můžeš tak zjistit, jak výkonný tvůj chladič je a případně si upravit křivky chlazení.
Extrémní výhoda Cinebench ve verzi R24 je možnost vytížit CPU a nově i GPU zároveň. Dokážeš tím tak zjistit stabilitu sestavy při opravdu maximální záteži, můžeš vysledovat teploty v celé skříni - při takovém testu doporučujeme mít zapnutý OCCT a sledovat například teploty CPU, GPU nebo i dalších komponent základní desky. Pro maximální využití takového testu je dobré jej nechat běžet klidně i 20 minut, dozvíš se tak, jaké teploty mají komponenty v sestavě. Pokud budou teploty moc vysoké a komponenty jsou pod Thermall throttlingem, jeden z problémů může být i špatný průtok vzduchu v tvé PC skříni.
HERNÍ TESTY
Pro spousty uživatelů je důležitá stabilita a výkon právě v samotných hrách. Spousta her má integrované benchmarky, tedy testy, které lze jednoduše spustit buď z hlavního menu a nebo jako dodatečný launcher mimo hru (například Metro Exodus). Pustit si sérii benchmarků ve hrách slouží jako jedno z nejlepších porovnání herního výkonu sestavy, pro ještě lepší využtí takových testů se hodí právě již zmiňované překrytí od RivaTuner, které je samo o sobe zcela zdarma.
Pokud nám jde o testování výkonu sestavy ve hrách, grafické nastavení ve hře je velmi důležité. Neměly by být zapnuté žádné upscaling technologie jako je DLSS, FSR nebo XESS, zároveň je nejlepší se držet předem nastavených grafických nastavení, tedy Ultra, High, Medium apod. Při takovém testování jde o čistý výkon, ve hrách hlavně výkon grafické karty, která je ve většině AAA titulů hlavní tahoun.
Samozřejmě není nic špatně na tom si otestovat i výkon s naříklad zapnutým Raytraycingem. V takovém případě je potřeba počítat s tím, že výkon bude ve hrách menší. RT je velmi náročné na grafickou kartu a bohužel na kartách od AMD běží v porovnání s Nvidia kartami stále hůře. Herní testy toho řeknou opravdu hodně, jelikož se scéna často mění, každá hra má jinak detailní a náročné textury, jiné vykreslování stínů nebo osvětlení.
ZÁVĚR
Možností, jak si otestovat počítač je opravdu mnoho. Důležité je vědět, co chceme přesně testovat nebo sledovat, samozřejmě k tomu zvolit vhodný benchmark. Při testování a spouštění benchmarků by na pozadí neměly bežet žádné další programy, nebo alespoň minimum pro co nejmenší zkreslování testů a jejich výsledků. Mít nainstalovaný přehledný software, kde lze sledovat všechny hodnoty a nebát se vytížit svoji sestavu na 100% po dobu několika desítek minut. Toto jsou základní body, kterých by se měl každý držet.
Benchmarky, o kterých jsme psali
Cinebench / 3DMARK / Superposition
Software pro sledování stavu komponent