TEAM RED NEBO TEAM GREEN?
AMD grafické karty nabízí obecně lepší poměr ceny a výkonu v mid end spektru, za to Nvidie nabízí lepší AI technologie jako je DLSS, Raytraycing a propracovanější ovladače. Tento článek slouží ke shrnutí výhod, nevýhod a popisu toho, co Nvidia a AMD nabízí.
DLSS a FSR
Smyslem DLSS a FSR je zlepšení herního výkonu se snahou co nejméně ovlivnit kvalitu obrazu.
DLSS je supervzorkovací algoritmus, který je podpořen umělou inteligencí. Tensor jádra na grafických kartách RTX běží na AI, které pomáhá při upscalingu, což pomáhá doplnit chybějící data z nižšího rozlišení. Model je zásobován dočasnými nebo časovými daty, která zobrazují pohyby objektů z jednoho snímku do druhého. To pomáhá algoritmu odhalit nové detaily, kterých by nebyl schopen dosáhnout se statickým snímkem.
FSR 2.2 používá stejný algoritmus a ještě k tomu doostřovací filtr. Vše se ale tak děje před vyhlazováním. Zahrnuje tak dočasná data pro více informací a pracuje s čistým vykreslením před vyhlazováním. To vede k mnohem lepší kvalitě obrazu než u první verze FSR 1.0.
Podpora DLSS a FSR
Nejnovější verze DLSS 3.5. je dostupná pro všešchny série RTX grafických karet. Verze 3.5. přináší novou funkci Frame Generation, která zatím běží jen na RTX 4000 séri.
FSR 2.2 běží na kartách RX 500, RX 5000, RX 6000, RX 7000, Vega a všechny ostatní včetně Nvidie a intelu.
Co se týče podpory upscaling technologií a raytracingu, tak Nvidia podporuje momentálně přes 200 her raytracingem a DLSS 2.0 a přes 50 her DLSS 3.0.
FSR 2.2 je momentálně dostupné ve více než 100 hrách a AMD má v plánu rozšiřovat dále co nejrychleji.
Raytracing
Historicky s raytracingem do her poprvé přišla Nvidie v roce 2018 s vydáním řady RTX, nejprve v podobě Nvidia GeForce RTX 2080. Nvidia představila druhou generaci řady GeForce RTX 3000 (v čele s Nvidia GeForce RTX 3080) v roce 2020. AMD se svou řadou Radeon RX 6000 rychle následovalo a dále pokračuje s řadou RX 7000.
Nvidia má technologii raytracingu podchycenou lépe a RTX karty podávájí větší výkon se zapnutým raytracingem. Raytracing nejsou už jen odrazy světel a osvětlení, ale jedná se i o stíny a další detaily. Tím si Nvidia získavá oproti AMD výhodu a tedy i další důvod, proč jsou Nvidia karty dražší.
Jako test výkonu grafických karet je za nás naprosto ideální Cyberpunk 2077: Phantom Liberty. Následující výsledky jsou na maximální nastavení grafiky s maximálním nastavením pro RT. DLSS nebo FSR není zapnuté, jedná se o náhled čistého výkonu karet.
Superiorita karet od Nvidie je zde velmi jasná. Nejlepší zástupce od AMD tu máme RX 7900 XTX, která se jen tak tak drží nad 3 roky starou RTX 3080.
Cena/Výkon
AMD bylo tradičně vždy známé jako cenově dostupnější značka grafických karet a do určitého bodu tomu je i do dnes. Nvidia má cenovku nasazenou o dost výše, zase ale RTX karty si vedou se zapnutým raytraycingem o dost lépe a nabízí kvalitnější upscaling. Logika v pricingu karet ve výsledku není tak složitá. Do ceny karet od Nvidie se dá z části započítat lepší upscaling a větší výkon se zapnutým raytracingem, také encoder AV1, který si lépe vede v aplikacích jako je například photoshop.
AMD nabídne za stejnou nebo menší cenu větší čistý výkon a více paměti VRAM, toto dělá RX karty častější volbou pro entry level a mid end sestavy.
Pro lepší znázornění poměru ceny a výkonu tu máme graf ceny za jeden snímek, tedy kolik u dané grafické karty stojí 1 FPS. Jedná se o průměr z 6 různých her na 1440p při medium nastavení grafiky.
Z grafu je jasně vidět, že se RTX karty drží hlavně na vyšších příčkách, tedy 1 FPS u RTX karet stojí více peněz. Když se ale podíváme více detailně, na to co si přesně za danou cenu můžeme pořídit navíc, tak Nvidia má lepší výsledky se zapnutým ray tracingem a pokročilejší upscaling AI. I tak ale bude muset jít s cenovkou níže.
Videopaměť - Konkurenční výhoda AMD karet
Jak Nvidia, tak AMD má svoje marketingové strategie a konkurenční výhody. Paměť grafických karet je jeden z velmi důležitých aspektů a to hlavně ve střední třídě, kde Nvidia šetří co to jde. Pro navýšení pozornosti kupujícího se AMD rozhodlo dávat do svých karet kolikrát až 2x více paměti oproti Nvidii a to vestejně cenovce.
Je VRAM opravdu tak důležitá? Záleží jak pro koho. Například RTX 4060 8GB je nejdostupnější karta od Nvidie v nejnovější generaci. 8GB paměti není už obecně moc na nejnovější tituly už dnes. Avšak na hraní kompetitivních her jako je CS2, LoL, Valorant apod je 8GB více než dostačujících.
Obecně se ale dá říct, že Nvidia na paměti velmi šetří a její stragie je jasná. Prodat takový produkt, který donutí ideálně co nejdříve kupujícího k nákupu nového modelu vzhledem. Omezování velikosti VRAM je součástí této strategie. Dá se tedy říct, že karty od AMD si déle udrží svoji relevanci hlavně díky větší paměti.
AMD v cenovce RTX 4060 nabízí RX 7600 XT 16GB nebo RX 6750 XT 12GB, oba modely s více pamětí oproti RTX 4060. Tento model je od AMD aplikován ve směs ve všech třídách grafických karet. Větší paměť dovolí kartě udržet svoji relevanci po delší dobu a uživatel tak může s kartou počítat o pár let déle, tedy pokud bude mít dostatečný výkon.
Spotřeba (Watt)
Pořizovací cena není jediná cena, která se za grafickou kartu platí. Spotřeba elektřiny grafických karet se může projevit na faktuře za elektřinu, ale zároveň hraje i roli při výběru zdroje do sestavy. V sestavách dáváme vždy do každé kategorie zdroj s dostatečnou rezervou do budoucna a stojíme si zatím, že na zdroji by se v sestavě šetřit nemělo. Tím nemyslíme výkon zdroje, ale jeho kvalitu a účinnost.
RTX 4090 je momentálně nejvíce žravá karta se spotřebou až 450W v zátěži. RTX 3080 si vezme něco okolo 350W, RTX 4080 320W, RTX 4070Ti 285W a RTX 4070 200W.
RX 7900XTX na tom je už o něco lépe, co se tedy spotřeby týče a vezme si v zátěži 355W. RX 7900XT 300W, RX 6900XT 300W, RX 6700XT 235W a RX 6650XT 175W.
Výsledek srovnání
SHRNUTÍ AMD KARET
+ Větší poměr ceny a výkony v nižší a střední třídě
+ Větší VRAM oproti Nvidia kartám
+ Více pro zákaznícký přístup
- Hůře vypadající upscaling technologie
- Slabší Frame Generation oproti Nvidii
- Slabší podpora v produktivních programech jako je Adobe, Blender a další
SHRNUTÍ NVIDIA KARET
+ Více inovativní a revoluční přístup
+ Vyšší výkon s RT, lépe vypadající upscaling, výkonnější Frame Generation
+ Lepší podpora v produktivních programech, obecně stabilnější ovladače
- Horší poměr ceny a výkonu v nižší a střední třídě
- Na dnešní dobu malá investice do VRAM i u High End modelů
- Uzamykání technologií pod novou generaci karet i přes to, že je reálně možné tyto technologie provozovat na starších generacích